De show
De uitnodigende rode loper bij de ingang van De Bogerd gaf ons meteen al een feestelijk gevoel. We liepen onder de prachtig versierde boog het gebouw binnen. Een uitgebreide fototentoonstelling over 25 jaar Continue leidde ons naar de mooi aangeklede foyer waar al veel publiek gezellig en vol verwachting aan de koffie zat. Van boven werden we door enkele blije en natuurlijk enigszins gespannen zangeressen toegezwaaid. Het feest kon beginnen!
Welkom geheten door de vijf Continue zangers met fonkelende strop-dassen kwamen we de concertzaal (Agora) binnen. Toen we allen zaten, werden we door een videobeeld met kunstmatige intelligentie aangespoord zo hard mogelijk te juichen, om het geluid in te stellen. Inmiddels stond Continue in schitterende met zilver geaccentueerde outfit aan beide zijden van de tribune klaar. Het combo met all time veteraan Gerard van Duijghuizen (al vanaf het begin bij Continue) en de band Broadway liet al van zich horen. Al zingend daalde het koor af langs de zilveren ballonnen naar het podium voor het eerste nummer.
Dirigent Youri Gaertner bracht met verve het eerste nummer en liet zien dat hij naast een bevlogen dirigent ook een uitstekende popzanger is. De aftrap was ronduit spectaculair met het nummer, hoe kan het ook anders, The greatest show. Na dit nummer, waarin Continue als achtergrondskoor fungeerde, kwam het prachtige en gevoelige nummer Avond, van Boudewijn de Groot. De bekende en specifieke Continue-sound deed het nummer eer aan: een heldere en overtuigende sopraneske koorklank. Met zijn duidelijke en energieke directie heeft Youri het koor duidelijk in zijn greep en krijgt ook alle aandacht omdat het koor alles uit het hoofd zingt. Knap hoor! En zijn actieve en poppy danspasjes geven extra cachet aan het dirigeren. De mezzo’s, alten en bassen gaven de juiste ondersteuning in de samenklank.
Voor de pauze zouden tien nummers klinken, die qua muziek en inhoud echt betekenis kregen door het verbindend verhaal, dat Ellen van de Wert had geschreven en door Erna Steeg, samen met hoofdrolspeelster Merel (Stance van Lieshout) werd vertolkt. Het zoeken naar en het vinden van liefde in allerlei gedaantes kreeg ons allen in de ban. Met de enthousiast uitgevoerde dansen door Sjah Horssen en de fraaie pas de deux door Mario van der Linden en Ellen van de Wert haalde Continue alles uit de kast om totaaltheater neer te zetten. Ronduit verrassend was het optreden van paaldanseres Shanie Wu die zeer elegant en verfijnd haar acrobatische paaldanskunst toonde tijdens het nummer Halleluja.
Na de pauze waarin we even bijkwamen van het eerste deel van het spektakel, volgde meteen de volgende verrassing: een bezorgde Erna die zich in het donker afvroeg wat er aan de hand was. Maar de verlossing was er door een prachtige dans door koorleden met als outfit glowing sticks wat een geweldig effect gaf.
Het changement daarna gaf Youri de kans om met het publiek inzingoefeningen te doen, en meteen reclame te maken voor de repetities op dinsdagavond van Continue. En wie wil nu niet meezingen met zo’n enthousiast en goed koor als Continue. Heren en dames: meldt u aan!!! Aan het meeklappen door het publiek merkte je hoe we meeleefden met de show.
Toen er een echte bar het podium werd opgereden, dachten we al helemaal: “ja dát koor, daar wil ik bij zijn!” De heren waren gestoken in André Hazes kostuum en zongen de bekendste nummers van dit Amsterdamse fenomeen. Het was ook heerlijk om als publiek lekker mee te zingen. En ondertussen nipten de zes André’s lekker aan hun pilsje!
Naar het eind van het concert werd een gauwe-ouwe van Continue gebracht: de Abba Medley. Het lijkt wel of deze medley geschreven is voor dit koor, zo goed klinkt dat.
Uiteraard kregen het koor en alle andere medewerkers na afloop een staande ovatie. Continue kan trots zijn op wat ze heeft neergezet en kan vol vertrouwen de toekomst in. Gaat u ook meezingen?
Roel Jansen, Muziekstudio Figaro, Bergharen
Creatieve breinen
Op de vraag aan dirigent Youri Gaertner of hij na afloop niet helemaal kapot was zei hij “Dat valt wel mee, alleen m’n rug doet een beetje zeer.” Mij dunkt een understatement, want zijn rol als dirigent vertolkt hij niet alleen met hart en ziel maar met zijn hele lijf van het topje van de vingers tot en met, inderdaad zijn rug.
Dirigeren is dan ook zijn grote passie. Meer nog dan de professionele muzikale inbreng ziet hij het als zijn persoonlijke uitdaging om bij alle leden van het 38-koppige koor het maximaal haalbare eruit te halen, puur door zijn enthousiasme, en dat lukt hem. Voor de toeschouwer lijkt het of hij ze allemaal aan een touwtje heeft terwijl toch het plezier van het zingen er vanaf spat. Zelfs op het publiek terwijl dat hem slechts op de rug ziet, werken zijn energieke aanwijzingen aanstekelijk. Zijn grote droom is om ooit een heel groot orkest met strijkers en blazers te mogen dirigeren. Voorlopig geniet hij met volle teugen van de samenwerking en is hij trots op het resultaat. Die tevredenheid is geheel wederzijds, om niet te zeggen dat alle koorleden gek op hem zijn.
Met Ellen van de Wert heeft Continue een creatief talent in haar gelederen, waar menig koor jaloers op kan zijn. Met een theateropleiding en vanaf haar prille jeugd bezeten van dans variërend van stijldans, klassiek ballet tot modern heeft zij gevoel voor spektakel met beweging. Ze schreef diverse musicals op verzoek, schrijft gedichtenbundels en kent van vrijwel de hele top 2000 de teksten uit haar hoofd. Het was haar keus om de jubileumvoorstelling het thema liefde te geven aan de hand van de beleving van een meisje Merel. Niet als zoete zwemelarij maar met de boodschap dat je eerst van jezelf moet leren houden voordat je liefde van een ander mag verwachten. Ze schreef de teksten die als verbinding tussen verschillende nummers werden voorgedragen en bedacht de diverse korte acts waardoor de avond een fantastische feestelijke show werd. De opening van de avond, bedoeld om de sfeer te zetten en het publiek erbij te betrekken, was haar vondst en dat werkte geweldig. Dat was leuk maar ook de gedichtjes van het meisje Merel met een serieuze boodschap kwamen heel mooi over. Het was heel goed dat er behalve voor het oor ook voor het oog veel viel te genieten.
Han Blok
Deze show kon georganiseerd worden dankzij de vele sponsoren en Stichting Meer Voor Mekaar.